“Det ska ju vara så nyttigt…”

P1030291

Att mjölksyrade grönsaker är nyttigt hör man ofta, men varför är det så hälsosamt? Det finns många anledningar. Den mest självklara är naturligtvis att grönsakerna innehåller mängder av mjölksyrebakterier som är bra för magen och hjälper kroppen att ta upp mineraler, ex järn. Studier har även visat att mjölksyrade grönsaker kan hjälpa till att förebygga karies hos barn och bröstcancer hos kvinnor.

Mjölksyrade grönsaker har fördelen att de innehåller mindre kolhydrater (bland annat socker som finns i alla grönsaker) och kalorier än färska grönsaker. Exempelvis innehåller färsk vitkål 30 kcal/100 g samt 4,7 g kolhydrater medan surkål innehåller 17 kcal respektive 2 g*. Det beror på att mjölksyrebakterierna äter grönsakernas socker och omvandlar det till syra, koldioxid och olika aromämnen. Det gör att mjölksyrade grönsaker passar utmärkt om man vill undvika socker och kolhydrater i sin kost. Syran i grönsakerna ger dessutom ett lågt GI-värde vilket gör att blodsockret stabiliseras och sockersuget minskar.

Under mjölksyrningsprocessen nybildas även vissa vitaminer, t ex riboflavin, folat och betakaroten (ett förstadium till A-vitamin). Även mineraler såsom järn och zink ökar.

Så hur mycket måste man äta för att få ta del av alla goda hälsoeffekter? Forskare menar att några matskedar om dagen räcker, gärna i samband med en måltid. Men var noga med att du får tag i opastöriserade grönsaker!  Om grönsakerna har pastöriserats (upphettats) dör de nyttiga mjölksyrebakterierna och en del av näringen försvinner. Det gäller naturligtvis även om du själv hettar upp grönsakerna, så ät dem helst kalla eller ljumma. Opastöriserade grönsaker står alltid i kyldisken men läs noga på burken för säkerhets skull. Står burken på en hylla ute i butiken är den pastöriserad. Självklart är Surtantens syrade grönsaker opastöriserade!

* Källa: http://www7.slv.se/Naringssok/